Karperuitzetting kanalen

Zondag, 13 november 2016

Zaterdag 12 november was het dan eindelijk zover, een grote visuitzetting van karper op de kanalen!

Na maanden van voorbereiding arriveerde rond 10.00 ’s ochtend s de vrachtauto van viskweker Peschkes uit Mönchengladbach. Bij de opgetrommelde vrijwilligers zag je de gespannen blikken toenemen. Hoe zouden de karpers uitzien en zouden ze ook het bestelde gewicht van 3-4 kilo wel halen.

Zodra de eerste containers open gingen en de vissen via een glijbaan in de daarvoor bestemde zwembaden gleden zagen we dat dat wel goed zat. Sterker nog de vissen zaten gemiddeld ruim boven de 4 kilo en er waren zelfs spiegelkarpers bij die al in de categorie 6 tot 7 kilo vielen.
Van alle spiegelkarpers is de linkerflank gefotografeerd. Dit om in de toekomst toch enigszins te monitoren wat de vissen aan groei doormaken en een indicatie te krijgen welk percentage van vissen er overleefd na verloop van jaren.

Nadat de vissen gelost waren kon de verdeling beginnen. Volgende aantallen zijn uitgezet;
-Kanaal Wessem-Nederweert 90 spiegelkarpers en 39 schubkarpers
-Kanaal Zuid-Willemsvaart lange hei 45 spiegelkarpers en 15 schub karpers
-Kanaal Noordervaart 35 spiegelkarpers
-Kanaal Zuid-Willemsvaart 20 spiegelkarpers en 24 schubkarpers
Na 3 uurtjes hard werken waren alle vissen gefotografeerd, verdeeld en uitgezet. Het was een unieke dag om mee te maken. In februari/maart volgt nog een tweede uitzetting dus als je dit ook een keer mee wilt maken moet je dan erbij zijn!

Ik wil het bestuur van Hsv St. Petrus hartelijk danken dat zij geld hebben vrijgemaakt voor deze uitzetting. Ook alle vrijwilligers hartelijk dank voor jullie inzet. Als laatste wil ik ook Max van de Visstek bedanken voor de sponsoring van materiaal en het maken van een mooie fotoplank en Korda voor de financiële bijdrage.
Met vriendelijke groet,
Karper commissie Weert